Backlund Juridik

alt text

Kontakta mig för hjälp vid otydliga utvärderingskriterier.



Överprövning vid oklara utvärderingskriterier

För offentlig upphandling gäller i allt väsentligt ett antal rättsliga principer: principerna om likabehandling, icke-diskriminering, öppenhet, proportionalitet och ömsesidigt erkännande. En stor andel av överprövningsmål som avgörs i domstol handlar om frågor knutna till dessa principer.

Det upphandlingsrättsliga regelverket innebär att utvärderingsmodellen och utvärderingskriterierna måste uppfylla vissa krav på tydlighet. Om utvärderingskriterierna inte är tillräckligt tydliga och detta har påverkat anbudsgivare negativt är resultatet efter domstolsprövning vanligtvis att upphandlingen måste göras om.

Exempel på utvärderingskriterier som inte uppfyller kravet på öppenhet och tydlighet är ”kvalitet”, ”miljöegenskaper” och ”prestanda”. Dessa begrepp kan innebära olika saker beroende på vem man frågar. Den typen av utvärderingskriterier innebär att det är oklart för leverantörer vad som faktiskt kommer att tillmätas betydelse vid utvärderingen. Leverantörerna har därmed inte möjlighet att offerera sitt bästa anbud i upphandlingen.

Kvalificering och utvärdering är två skilda moment i en offentlig upphandling. Dessa moment berörs av olika regler och måste hållas åtskilda. Om en upphandlande myndighet har blandat dessa moment på ett otillåtet sätt är resultatet efter domstolsprövning vanligtvis att upphandlingen måste göras om.

Det är viktigt att en leverantör påtalar eventuella fel eller oklarheter i förfrågningsunderlaget under anbudstiden. Om detta inte sker anses leverantören inte ha gjort vad som rimligen kan göras för att begränsa skadan av felet eller oklarheten. Resultatet kan därför bli att leverantören förlorar överprövningsmålet trots att denne lyckats visa att den upphandlande myndigheten har agerat i strid med upphandlingslagstiftningen.